"Bohemia After Dark"
Oslava bebopových velikánů
Bohemia After Dark je v Čechách působící, pražský jazzový sextet, zaměřený na autentickou interpretaci známých i zapomenutých klenotů zlaté éry bebopu 40. let 20. století, cool jazzu a počátků hard bopu v 50. letech. Hlavním konceptem kapely je rozvíjení hudebního zaměření průkopnického bubeníka Kennyho Clarka; výchozím bodem je jeho album "Bohemia After Dark" (1955).
O projektu
"Bebop v šírších souvislostech" (1941-1956)
Pro běžného posluchače, ale i pro jazzového hudebníka je termín "bebop" snad nejvíce spojen s dvěma výraznými osobnostmi: s Dizzy Gillespiem a hlavně s Charlie "Yardbird" Parkerem. Přestože jejich vliv je neoddiskutovatelný, projekt Bohemia After Dark nabízí i jiný úhel pohledu na tuto jazzovou éru. Zkoumá hudební dráhu a spolupráci dvou originálních, ale poněkud přehlížených bebopových velikánů rytmické sekce: bubeníka Kennyho Clarka a kontrabasisty Oscara Pettiforda.
Projekt nese jméno Pettifordovy skladby z roku 1955, která byla poprvé nahrána na Clarkově ikonickém stejnojmenném albu, které se stalo nejdůležitějším milníkem v jeho kariéře coby leadera i debutovým albem pro Juliana "Cannonballa" Adderleyho a Donalda Byrda - dvou budoucích velikánů hard bopu. Název se vztahuje ke Café Bohemia, tehdy nově otevřenému, výhradně progresivně zaměřenému jazzklubu v New Yorku, kterému dramaturgicky šéfoval Pettiford a oba, on i Clarke, se stali pilíři jeho "domácí" kapely. Je ironií, že nová hudební dramaturgie zásadně počítala s návratem Charlieho Parkera na scénu a s tím, že doplatí všechny své dluhy za útratu na baru stávajícího podniku, ale k tomu nedošlo, protože zemřel krátce před zahájením programu. A tak, na prahu nové éry byl Cannonball, dědic Birdova odkazu, "objeven" pár týdnů poté, když si náhodou přišel do klubu zahrát jako host.
Původní Café Bohemia bylo otevřeno v letech 1955-60 a během té doby v něm hrála a nahrávala spousta hard bopových legend, mezi jinými i Art Blakey, Horace Silver, Miles Davis, John Coltrane a Kenny Dorham. Čirou náhodou se stalo, že šest měsíců po debutu naší kapely jsme se dozvěděli, že po skoro 60-ti leté "pauze" byl jazz klub Café Bohemia znovu otevřen na tom samém místě.
I přes tento milník uprostřed 50. let má náš projekt rozpětí od prvních záchvěvů bebopu v klubu Minton's Playhouse v roce 1941 přes svůj vrchol v pozdních letech čtyřicátých a cool jazz až po hard bop let padesátých. Kromě skladeb od Clarka a Pettiforda zahrnuje repertoár klasické i raritní kompozice od jejich hudebních souputníků (a vedoucích osobností bebopového stylu), zejména od Dizzy Gillespieho, Tadda Damerona, Fatse Navarra, Thelonia Monka, Buda Powella, Charlieho Parkera and Milese Davise.
Jakožto pověstný otec moderního jazzového hraní na bicí, Kenny Clarke se stal zosobněním přímého jazzového hraní a především závazku k hudební integritě jazzu. Jak sám řekl: "Nesnažte se hudbu dělat složitou, hrajte jednoduše, protože v jednoduchosti je síla […] Důležitá je hudba. Takový odkaz tu po sobě zanecháme." Tento projekt je pocta Clarkově a Pettifordově hudebnímu odkazu a také odkazu ostatních, s nimi spolupracujících, velikánů bebopu.
Pro více informací o HUDBĚ, kterou kapela hraje, skladatelích a jazzových legendách, kterým se věnujeme v našem repertoáru, klikněte na odkaz níže. Na našem BLOGU naleznete další články o důležitých akcích, místech, skladbách a landmark nahrávkách, díky kterým tento projekt vznikl.
Členové kapely
Osian Roberts (UK)
Tenorsaxofon
Osian se přestěhoval do Čech v roce 2010 po studiích na Královské hudební akademii v Londýně a mnoha letech koncertování v rámci britské jazzové scény. Je vynikající, autentický tenorsaxofonista a expert na bebop, který hrál a natáčel s mnoha vedoucími světovými hráči, včetně Cedara Waltona, Kirka Lightseyho, George Mraze, Valerije Ponomareva, George Freemana, Petera Kinga, Petera Washingtona, Briana Charetta, Jima Mullena a Kurta Ellinga. Jeho bigbandová členství zahrnují: The Glenn Miller Memorial Orchestra, The Ronnie Scott's All-Stars Big Band, orchestr Michaela Bublé, Rozhlasový orchestr Gustava Broma a The Jazz Dock Orchestra. Hrál dokonce i s bývalými spoluhráči jak Kennyho Clarka (s varhaníkem Mikem Carrem), tak i Oscara Pettiforda (s klavíristou Hodem O'Brienem)! Jeho pražské bebopové trio, The Bopportunists, se věnuje odkazu Charlieho Parkera.
www.osianrobertsjazz.com
Alice Bauer (CZ)
Zpěv
Alice má své místo ve vokální verzi našeho projektu, kde interpretuje bebopové klasiky a skladby s nimi spojené, a stejně tak i nesmrtelné dobové nahrávky Sarah Vaughan, Elly Fitzgerald, Carmen McRae a Annie Ross. Tato všestranná zpěvačka je doma v raném jazzu a blues 20. let, a stejně tak i v bebopu 40. let, v rhythm a blues, současné a acappellové hudbě a v moderní vážné hudbě Steva Reicha. Alice je i překladatelka a textařka a dodává každému koncertu hluboké porozumění, citlivost a vášeň. Kromě acappella ansámblu SKETY, který je nositelem několika mezinárodních ocenění a kde je zakládající členkou, zpívá Alice také s Originálním pražským synkopickým orchestrem (OPSO), vokálním a kontrabasovým projektem HLAS kontra BAS, s bluesovými skupinami českého hammondisty Jana Kořínka a např. také s Okamžitým filmovým orchestrem Varhana Orchestroviče Bauera, jehož kvasibarokní koloraturní skladbu Aria nazpívala do filmu Miloše Formana Goyovy přízraky.
www.alicebauer.cz
Ben Hague (UK)
Bicí, umělecký vedoucí
Počátky kariéry tohoto jazzového hudebníka se datují od doby, kdy chodil na univerzitu ve Velké Británii. Ben se začal objevovat na české scéně jako hostující bubeník mezi lety 1995-98 a poté opět od roku 2010. Věnuje se bopu, swingu, blues a "straight-ahead" stylům. Toto je první projekt, kde působí jako leader. Bohemia After Dark sdružuje jeho oblíbené hudebníky a souznící duše české jazzové komunity s cílem prozkoumat jazz od základních klasiků až po nové objevy zlaté éry bebopu. Jakožto dlouhodobý fanoušek bubeníka Kennyho Clarka, Ben přišel s konceptem a sestavil repertoár vycházející z Clarkovy kariéry, která zahrnuje spolupráci se všemi vedoucími bebopovými hudebníky, ovšem s důrazem na nepříliš často prováděné či úplně zanedbané části diskografie. Nejlepší hudebníci a lidé, se kterými Ben kdy hrál, jsou zde v této hvězdně obsazené kapele!
Andy Schofield (UK)
Altsaxofon
Andy se přestěhoval do Prahy v roce 2013 po skvělé hudební kariéře ve Velké Británii a v Evropě, kde spolupracoval mj. s významnými osobnostmi jako Kenny Wheeler, Bill Frisell, Peter Erskine, John Taylor a Anthony Braxton. Z Andyho čiší radost a energie, jeho hra v sobě spojuje technickou zdatnost s hlubokou znalostí jazzové tradice a emocionální náplní. Jako aranžér spolupracoval s Bigbandem BBC, Jazzovým klubovým orchestrem Ronnieho Scotta, Bulgarským rozhlasovým bigbandem, Bigbandem Českého rozhlasu a nejčerstvěji s fantastickým pražským Jazz Dock Orchestrem, který spoluřídí a kde je vedoucím saxofonové sekce. Se svou kapelou Andy Schofield Sextet provádí aranžmá skladeb od jazzových standardů z 50. a 60. let až po současné kompozice, které zahrnují i jeho vlastní. Zvláštní náhodou je to, že Ben a Andy se narodili ve stejný den v roce a ve stejném městě (Oldham, Lancashire)!
www.andyschofieldmusic.com
Martin Jůzl (CZ)
Trubka
Martin doplňuje dechovou sekci v našem instrumentálním obsazení s důrazem na vybrané skladby z našeho repertoáru pozdních 40. a 50 let a také se střídá s našimi saxofonisty ve vokální verzi projektu. Martin je český špičkový mladý trumpetista, který se zaměřuje na bebopový a hard bopový styly a pravidelně účinkuje s Miss Mikey May, HarMálek Orchestrem, the Jazz Dock Orchestrem a mnoha dalšími českými jazzovými a bluesovými ansámbly.
Stanislav Mácha (CZ)
Piano
Standa pravidelně v Bohemia After Dark hostuje. Je jedním z nejpřednějších českých jazzových pianistů a nejvíce žádaných sidemenů, který hraje úplně se všemi, kdo jsou na české jazzové scéně právem vidět, ať jsou to četné malé skupiny či větší ansámbly včetně Jazz Dock Orchestru (spolu s Andym, Martinem a Osianem). V naší kapele nahrazuje v instrumentálním obsazení i ve vokální verzi projektu našeho kytaristu.
Libor Šmoldas (CZ)
Kytara
Libor je přední český jazzový kytarista, přirozený talent a podněcovatel české jazzové hudební scény. Kromě mnoha hudebních projektů a spoluprací se špičkovými českými a evropskými hudebníky koncertoval a natáčel s takovými mezinárodními hvězdami jako George Mraz, Jeff Ballard, Bobby Watson, Adam Nussbaum, Brian Charette, Jay Anderson a Stephen Keogh. Natočil cca 25 alb jako leader či sideman a pravidelně vyráží na turné nejen po Evropě, ale i po USA a Austrálii, kde často tráví delší dobu. Libor se v této kapele prezentuje mimo jiné i mistrovskou interpretací legendárních nahrávek kytarových sól originálního kytarového génia Charlieho Christiana z dob počátků bebopu.
www.liborsmoldas.cz
Taras Voloschuk (UKr)
Kontrabas
Taras se narodil v Kyjevě a vystudoval klasickou hru na housle. V Čechách žije už dvacet let a stal se hnací silou v rytmických sekcích mnoha jazzových ansámblů jako sideman i jako host. Spolupracoval mimojiné s Yvonne Sanchez, Rene Trossmanem, Romanem Pokorným, Janem Kořínkem, Valerijem Ponomarevem a hlavně s triem českého pianisty Najponka, kde působí jako stálý člen již deset let. Kromě toho hraje sólové kontrabasové recitály, kde mixuje prvky klasické hudby s jazzem a jinými žánry a také dělá vedoucího jamů v klubu U Malého Glena v Praze. Taras je vášnivý příznivec bebopu. Jeho oddanost čisté formě jazzu, který skvěle šlape vystihuje jeho slogan na rozloučenou: "Keep swingin', man!"